måndag 6 juni 2011

Köttfärsås

Nu har jag jort en sån god köttfärsås 2gg som jag bara måste dela med mig av!

800-1000g nöt färs minst 15% helst 20% fett
1 STOR gul lök
2 vitlöks klyftor
1 burk gröna oliver ca 200g
1 burk creme frache
1 paket fin krossade tomater med basilika smak 500g
liten skvett grädde
svartpeppar
smör
rapsolja/olivolja

Hacka lök och vitlök. Smält smör och häll i oljan. Och ner med lök och vitlök. Stek tills den är mjuk. Lägg i kötfärsen och stek tills den är genomstekt. Hacka oliverna grovt. Häll i tomater oliver och creme freche blanda om smaka av med peppar. Jag tycker inte man behöver krydda nått mer eftersom det kommer så mycket smak från tomaterna. Jag äter till blomkål eller broccolil medan oskar och albin äter pasta. Om man vill lyxa till det så kan man riva parmesan på.


Lycka till!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bilderna tillhör mig och får inte kopieras!