tisdag 25 januari 2011

Lingonlimpa

Detta är ett av mina favorit bröd. Jag brukar göra 2 satser när jag ändå håller på. För det går aldeles utmärkt att frysa!

Dag 1
1dl solroskärnor
1dl linfrön
1dl russin
1 dl råg flingor,
1 dl hel dinkel
½ dl havrekli
0,5 dl lingonsylt
1 dl lingon
3 ½ dl ljummet vatten (37g)

Blanda samman alla ingredienserna till en ”gröt”. Låt stå över natten.


Dag 2
3 dl kokande vatten
1/2 paket jäst
2-3 dl surdeg
10 dl dinkelsikt
5 dl fullkornsdinkel
½ msk havssalt

Slå det kokande vattnet över ”gröten”. Låt svalna till max 37 grader. Blanda jästen i ’’gröten’’ och arbeta in i ca 10 dl av mjölet tillsätt resterande mjöl lite i taget tills degen blir fast med en något ’’kladdig yta. Kör i hushålsassisstent ca 7 min, på låg hastighet. Salta och kör ytterligare 5 minuter på högre hastighet. Häll degen i en smord stor brödform. Låt jäsa i kylen över natten.


Dag 3
Sätt ugnen på 250 grader och grädda brödet i 10 minuter, sänk därefter värmen till 175 grader. Grädda ytterligare ca 1 timme. Spreja med vatten några gånger under gräddningen. Ta ur bröden ur formarna låt svalna på galler med handduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bilderna tillhör mig och får inte kopieras!